Etiketter

, , , , ,


Missade ni del 1? Då kan ni kolla in den HÄR.

Trots att det klart och tydligt står ”filmscener” i rubriken till detta inlägg tänkte jag börja med att bjuda på några av mina favoritscener från TV-serier. Jag klämmer nog in nån filmscen också så jag slipper byta namn på denna lilla följetong.

Vi startar med en scen från den omåttligt populära serien The Sopranos. Här får Christopher Moltisanti reda på att hans älskade Adriana är angivare åt FBI, en av de största synderna man kan begå i maffiavärlden.

Vi byter genre helt och går över till min favoritkomiker Ricky Gervais andra succéserie Extras. Rickys karaktär Andy Millman gör allt för att nå berömmelse. Detta medför att han omedvetet skjuter ifrån sig sin bästa vän Maggie. När karriären pekar spikrätt nedåt tar Andy ett sista desperat steg för att återigen bli populär. Han går med på att medverka i Celebrity Big Brother, något han svurit på att aldrig göra. Det är först när han är i huset som han verkligen tar sig tid att fundera och inser då vad som egentligen betyder nåt i livet. Fantastisk skådespelarinsats av Ricky Gervais.

Nu, över till Twin Peaks där vi hittar nästa scen som enligt mig är en av de bästa som någonsin spelats in, alla kategorier. Hur skådespelarna Kyle MacLachlan och Michael Ontkean lyckas hålla masken är för mig en gåta och någon omtagning hade det nog inte varit tal om så tur var väl det.

Nu återgår vi till filmens värld, men vi håller oss kvar hos David Lynch och hans film Lost Highway. Det är faktiskt en önskescen ni ska få se. Min bror tyckte att den skulle få vara med här och efter att ha uppfriskat minnet på YouTube så måste jag konstatera att en viss tendens till gåshud uppstod så jag bestämde mig för att uppfylla hans önskan.

Jag tackar för uppmärksamheten för den här gången, men är ganska övertygad om att det blir åtminstone en del till i följetongen nån gång inom en ganska snar framtid.