Orginaltitel: Pelle Erobreren
Regissör: Bille August
Skådespelare: Max von Sydow, Pelle Hvenegaard, Björn Granath m.fl.

Jag kan inleda med att berätta för er som inte vet att denna film vann en Oscar för bästa icke engelskspråkiga film 1989. Max von Sydow fick även sin enda Oscarsnominering hittils för bästa manliga huvudroll, men vann den dock inte. Det gjorde istället Dustin Hoffman för sin insats i Rainman.

Handling

Lasse Karlsson (Max von Sydow), som precis förlorat sin fru, reser med sin son Pelle (Pelle Hvenegaard) till Danmark för att de tror att ett mycket bättre liv väntar där. En tillvaro där Lasse tjänar så mycket pengar att Pelle slipper jobba och kan leka hela dagarna. Redan när de går i land i Danmark och Lasse börjar erbjuda sin arbetskraft till höger och vänster märker de att de kanske hoppats på lite för mycket. Till slut rullar en vagn fram med en man som erbjuder jobb på en gård där man tjänar hela 100 kr om året. Väl framme på gården blir de visade till sin lilla boning, en enrummare med kossorna som granne.
Pelles dröm om att slippa jobba slås i kras när han blir utskickad att fösa kor hela dagarna. Där träffar han en pojke vid namn Rud (uttalas Rouuull) som har ett minst sagt annorlunda utseende, vilket han har som plan att nån gång i framtiden utnyttja genom att visa upp sig på ett tivoli och bli stenrik.
På gården bor flera andra arbetare, bland annat en annan svensk vid namn Erik (Björn Granath) som förklarar för Pelle att han när han har pengar ska hoppa på en båt och ge sig av till Amerika och han lovar även att Pelle ska få följa med.
Gården drivs av en man vid namn Kongstrup som verkar ha spritt sin säd lite varstans och ryktas ha barn med de flesta kvinnorna i sin närhet utom sin fru.
Detta var bara en kort inledning i filmens händelser men mer än så får ni inte, om ni inte ser filmen förståss.

Omdöme

Det är en ganska svårbedömd film som jag inte tror tilltalar alla, är du till exempel en person som föredrar komedier eller action så är det här ingen film för dig. Själv tyckte jag den var bra, både när det kommer till handling och skådespeleri. Foto och liknande aspekter är svåra att bedöma då den dvd-utgåva jag såg höll mycket låg kvalitet, som en gammal vhs ungefär. Nä, jädrarns vad dålig jag är på att skriva omdömen, jag får gå en kurs eller läsa en instruktionsbok tills nästa film ska recenseras. Så länge får ni hålla er till godo med mitt betyg som jag för övrigt ändrat betygsskalan på då jag kände att 1-6 inte var så bra som jag trott (redan efter första filmen). Den nya skalan blir den lite mer traditionella 1-10.

Betyg

7/10