Etiketter

, , , ,


Pulp Fiction (1994)

Visas ikväll/natt, fredag kl. 00:05 på TV4.

Två år efter Tarantinos debutfilm Resvervoir Dogs kom hans stora genombrott Pulp Fiction; ett mästerverk till film som överöstes med priser. Bland annat nominerades den till 7 Oscars och tog hem en av dem, för bästa originalmanus. Senare i år har Tarantinos åttonde film, en western kallad Django Unchained, premiär i USA. I Sverige får vi dock vänta tills början av 2013.

Mitt betyg: 10/10

Brustna Omfamningar (2009)

Visas på lördag kl. 21:15 på SVT2.

I Los Abrazos Rotos som den heter på originalspråk lyckas Pedro Almodovar skapa en stämning som påminner en del om den i Hitchcocks filmer, vilket gör den till en av Almodovars mest intressanta i mitt tycke.

Mitt betyg: 8,5/10

The Hangover (2009)

Visas på lördag kl. 21:30 på Kanal 5.

Ett gäng killar åker på svensexa i Las Vegas. Vad kan gå fel? Allt.

Filmen vann en Golden Globe för bästa film i genren ”komedi eller musikal”.

Mitt betyg: 8,5/10

Shutter Island (2010)

Visas på söndag kl. 21:00 på TV4.

Detta är inte den sorts film man först och främst förknippar med Martin Scorsese men det är kul att han provar på nya genres, som han ju faktiskt klarar galant. En mycket spännande film som får hjärnan att gå på högvarv, även om flera pusselbitar föll på plats ganska fort, för mig i alla fall.

Mitt betyg: 8/10