Etiketter

, , , , ,


Inte speciellt ofta, men någon gång ibland, dyker det upp en scen i en film som är så bra att man får gåshud. Jag tänkte bjuda er på ett gång sådana scener så jag gick ut på YouTube och började leta efter mina favoriter. Nu är de ju såklart tagna ur sitt sammanhang, men jag tror ändå ni kan få en känsla av scenernas storhet och kanske ett sug att se hela filmerna.

Vi börjar med att gotta oss i Heath Ledgers grymma rolltolkning av The Joker i The Dark Knight. I denna scen har han tagit en person som gisslan och spelat in en film som han skickat till TV i vilken vi verkligen får se prov på Jokerns otäcka personlighet. Jag minns att det var helt knäpptyst i biosalongen efter han skrikit ”Look at me!”.

En liknande reaktion blev det hemma i TV-soffan när jag och min bror såg Shane Meadows fantastiska film Dead Man’s Shoes. Detta är Paddy Considines starkaste skådespelarinsats och i denna scenen visar han hur man ger svar på tal.

I följande scen ur filmen Drive är det Ryan Goslings tur att visa hur man ger svar på tal, inte på ett lika kraftfullt sätt som Paddy, men minst lika effektivt. Om blickar kunde döda, säger jag bara.

Tillbaka till Shane Meadows och hans nästa långfilm This is England i vilken nästa scen förekommer. Ett gäng skinheads har fest och hela scenen igenom är det en obehaglig stämning som exploderar mot slutet. En lite längre scen, men det är absolut värt att kolla genom hela.

Jag insåg nu att det bara blev ganska obehagliga scener så jag tänkte avsluta med en av de vackraste jag sett. Denna scenen finns med i en av mina absoluta favoritfilmer En Kärlekshistoria och är förmodligen en av de mest klassiska i svensk filmhistoria.

Detta var ju bara ett axplock, så det är inte omöjligt att ”Filmscener som ger mig gåshud, del 2” dyker upp snart.